Käytännössä siellä, missä Anna von Wendt on jo kulkenut. Ja Ville Vaurio. Ja Joonas Oranta.

Sillä tavalla tässä sitten kävi, että pienen salapoliisityön avulla sain kuin sainkin Marko Yrjövuoren puhelinnumeron. Hän on siis mies, jonka GP-ratsastaja von Wendt mainitsi ihan nimeltä, kun oli niin innostunut uudesta, ehosta istunnastaan. Tämä kaveri pitää tsekata. Kunnon toimittajana lukaisin toki hänen kirjansa Mestareiden rakentaja, jossa avattiinkin jo aika paljon hänen toimintatapaansa. Ydinajatuksenaan hänellä on selvittää mikä tai mitkä elementit seisovat paremman suorituksen tiellä. Usein kyse on joidenkin tiettyjen lihasten heikkoudesta, se taas monesti johtuu siitä, että jotkut toiset lihakset hoitavat niiden hommat. On siis osattava aktivoida JUURI OIKEAT lihakset JUURI OIKEALLA tavalla.

Ja niin varasin ajan. Pienen hortoilun jälkeen löysin Elite -nimisen salin, joka oli aivan valtava. Meni hetki ennen kuin löysin keskikokoisen Markon koko paikasta. Hän kertoi heti alkuun, että mittaa ensin 13 nivelen liikkuvuuden tekniikan keinoin. Se kertoo hänelle mikä on lihasten tasapaino ja liikkuvuus ja antaa osviittaa siitä, milaisia tehtäviä olisi syytä ryhtyä harrastamaan tilanteen parantamiseksi.

Sain ensin semmoisen kepukan käteeni, ja se kädessä tein kiertoja. Saman kepukan kanssa Marko mittasi muita alueitani, esim. kulmaa jonka jalka ja kroppa muodostavat, kun nostat jalan suoraan pystyyn selälläsi maaten. Sitten nilkat, lonkat, kädet.

Sitten katsottiin tulokset. Melko korutonta, kuulkaa. Oli yliliikkuvaa, liikkumatonta ja normaalia. Kaikkea löytyi. Epätasapainoa oli myös ja kunnolla. Jatkettiin kyykkäämäällä semmoisen laudan päällä, joka näyttää kuinka killiin kyykkäilen. Voi, voi. Iloinen uutinen oli se, että kyykkäsin tasan oikea-vasen-suunnassa, mutta vastaavasti peppu kurkotti liian kauas taakse. Muitakin testejä tehtiin ja lopputulos oli hämmentävä: Marko kysyi minulta: “Kulkeeko hevosesi paremmin oikealle?” – No juu, kulkee. “Ei ihme.”

Marko on kykkinyt maneesin laidalla ja kysellyt tarpeeksi (von Wendtiltä ja Joonas Orannalta), jotta näkee jo meikäläisestäkin mikä vaikuttaa hevoseen mitenkin. Mahtavaa!

Sain kotiläksyjä perustuen lihasheikkouksiini. Molemmat ulommat pakaralihakseni olivat pelkät pussit ja lantion pito ei riittänyt ollenkaan. Sain NELJÄ LIIKETTÄ, joilla harjoitan vain ja ainoastaan niitä lihaksia, joita kutsutaan nyt takaisin töihin. Kun ne on saatu aktivoitua, jatketaan seuraavilla liikkeillä. Marko piti tärkeänä, että nämä tietyt lihakset saadaan takaisin remmiin. Jos jatkaisin muina miehinä salihommia, hiihtoa tai ties mitä, vanhat lihakset jatkaisivat yhä kompensointihommiaan, eikä muutosta tapahtuisi – paitsi huonompaan suuntaan.

Puhuimme myös ratsastajien oheisliikunnasta. Hän totesi, että joo, ihan hyvähän se on aina, mutta jos uinuvia lihaksia ja tasapainoa ei saavuteta, oheisliikunta ei auta ratsastuksessa. (Rapakunto on toki asia erikseen.)

Läksyni 1: kyykkääminen toisen jalan ollessa koukussa. Lonkalla pitää painaa palloa seinää vasten.
Läksyni 2: Paina kantapäillä voimakkaasti maahan ilman, että pylly nousee. Selän pitää pysyä tatamissa.

Kahden viikon päästä on taas tapaaminen. Silloin olisi parempi, jos uinuneet lihakset olisivat palanneet takaisin ruotuun! Jos innostut, voit yrittää saada ajan Markolle Turusta tai Helsingistä täältä. Tosin en ole ihan varma pitääkö ensin hankkiutua jäseneksi tms. täältä.

Kiitos kuvista Kati!