Yhteistyössä: autolle.com
Mitenkähän kauan olen kirjoittanut tätä blogia, kahdeksan vuotta? Kuta kuinkin yhtä kauan olen haaveillut autokaupasta, jossa TIEDETTÄISIIN mitä hevosihminen autoltaan tarvitsee. On ollut ihan omaa laiskuutta, etten ole tämän aikaisemmin saanut asiaa aikaiseksi, mutta parempi myöhään kuin myöhempään, eikö!
Viime keväänä kävi nimittäin niin, että sain puhelun, josta olen haaveillut. Autolle.com in osakas ja markkinointiniekka Albert soitti minulle ja kysyi MITEN HEVOSIHMISILLE MYYDÄÄN AUTOJA. Hyvä etten itkuun purskahtanut, niin onnellinen olin! Sovimme jo ensimmäisen Teams-palaverin aikana, että tästä alkaa kaunis yhteistyö. Ukot myy autoja, hevosakat haluaa niitä ostaa. Upeaa!



Kuten kaikki tiedämme, olen karvahattu näissä hommissa, en laisinkaan ammatti-ihminen. Niinpä aloin listaamaan niitä asioita, joita olisi hyvä pohtia ENNEN kuin lähtee vetämään autollaan traileria. Netti on tulvillaan moisia ohjeita, ja niitä on kaikkia myös luettu. Silti matkan varrella saattaa tulla isojakin kysymysmerkkejä. Onhan hevonenkin iso, ja painot, joita siirrellään, melko isoja. Asiantuntijana olen käyttänyt mm. ammattikuljettaja Joni Sandbergiä.
Yhä useammin käy niin, että perheeseen päätetään pitkällisen pohdinnan jälkeen hankkia ensimmäinen oma hevonen. Se on jo iso päätös, mutta sitä seuraa melko helposti päätös vetoauton hankkimisesta – onhan se kiva, että itsellä on vetoauto, jos pitää lähteä viemään hevosta vaikkapa klinikalle. Lähtö voi tunnetusti tulla aika äkkiä. Kun se oma vetoauto löytyy pihasta, on monin verroin helpompi suunnitella valmennus-, kilpailu- tai lomareissuja. Ja kuten sanottu, klinikalle pääsee nopeasti. Trailereita vuokraa moni yritys, mutta väitän, että nopein taho on tallikaveri. Tai ainakin heiltä kannattaa kysyä ensin, jolloin ei tarvitse palautella traileria erikseen. Kätevää!



Mitä vetoautolta sitten vaaditaan? Voimaa! Auton on hyvä olla väkevä peli ja neliveto. On parempi vetää liian vahvalla autolla onnetonta ponia, kuin niukin naukin riittävän väkevällä ajokilla kauheaa norsua. Vetokoukku on myös tärkeä, sekä toimiva pistoke. Kannattaa muuten katsoa, että pistoke on joko a) sopiva trailerin päähän tai vastaavasti b) mahtuu adapterin kanssa kohdilleen. Tämmöisessäkin tilanteessa on oltu, että ei mahtunut pistoke adaptereineen auton koloseen, prkl.



Eihän se myöskään pahaksi ole, jos autossa on tilaa kaikelle hevosenkin tarvikkeelle, jos tulee reissattua pidemmälle. Auton kulutus kannattaa myös tsekata, sillä lasti perässä se kuluttaa joka tapauksessa aika paljon.
Nyt siis haluaisin, että tutustuisitte tähän AIVAN KERTA KAIKKIAAN MAHTAVAAN ideaan, ja antaisitte palautetta ja mahdollisia parannusehdotuksia! Palvelu on (tiettävästi) ensimmäinen laatuaan, joten opittavaa on, se on selvä, mutta nyt on sentään aloitettu! Luvassa on vaikka minkälaisia tempauksia Kavioliiton ja Autolle.comin yhteisponnistuksin. Just wait and see!
*Ai, että mikäkö auto meitsillä on nyt? Se on Volvo V60 hybridi, saa vetää 1900, koukku tulossa.



Tuoltahan näyttäisi puuttuvan kokonaan se tärkein valintatekijä eli se vetokyky.
Tai sitten se on piilotettu niin, että tässä tosi hitaasti toimivassa systeemissä meni hätäisellä hermo ennenkuin keksin mistä saisi valita kriteeriksi vetokyvyn.
En jaksaisi selata läpi jokaista autoa ja klikata lisätiedoista tekniset tiedot saadakseni tämän ykköskriteerin selville – ja osasta sitä vetokykyä ei löytynyt muuten edes niistä teknisistä tiedoista.
Palvelu ei siis tällaisenaan valitettavasti tuo muihin autokauppoihin verrattuna mitään muuta lisäarvoa kuin kivan heppakuvakkeen.
Kiitos valtavan ystävällisestä palautteestasi! Olen lähes varma, että vetokyky lisätään sinne tuota pikaa. Jostain aloitetaan, näet! Juuri tämän takia pyysin kommentteja.
Xc 60 D5 koneella toimii meillä hyvin,toiminu jo 5v. Ex oli V70 samalla koneella ja 2 isoa hevosta mukana nii kulutus oli muistaakseni n.8 l/100km.
hyvä hyvä!
Tärkein juttu on juuri vetokyky. Oikeassa olet, se pitää löytyä nopsaan.
jep, infottu on. hyvä että huomasit tämän virheen.
No nythän ollaan asian ytimessä! Just toi et mitä se yhdistelmä jossa heppaa vedetään (tyyliin saaks tällä autolla vetää ihan oikeankokoista heppaa tai peräti kahta) saa painaa.
Oispa muuten hyvä jos joku vuokrais vetoautoja koska niinku sanoit niin traikku on helpompi lainata.. mut tää vuokraus tietty menee jo vähän ohi aiheen..
Meille on kyllä joskus klinikalle äkkilähtöön vuokrattu vetoauto. Ihan taisi Avisin valikoimasta sopiva paku löytyä traikkuja oli tallin pihassa
joo, hyvä!
Oikein hyvä idea tällainen sivusto!
Infopläjäykset vaan aiheuttivat itsessäni kulmien kurtistelua..
Heräsi paljon huomioita ja koitan saada tähän edes muutaman ylös.
Turvallisuus; hevosen käsittelijän taidot, varusteet (hanskat, turvakengät jne), lastaus ja purkupaikka, valaistus, trailerin vetokoukkuun kiinnittymisen varmistaminen, etenkin talvella trailerin jarrujen mahdolliset jumit, rengassäännökset yhdistelmässä..
Ennen kaikkea osaavat käsittelijät sekä kaluston että hevosten käsittelyn osalta. Hevosia ei ajeta kortilla, vaan taidolla ja ajatuksen kanssa.
Ja mikä tää Kari Vepsän markkinointi oli? Onko hän mukana projektissa?
Aihe sinänsä on todella laaja ja pohdinkin että mikä ko sivulla on ajateltu olevan kohdeyleisö..?
Tämän kautta ehkä pohtisin miten laajaa tietopakettia aiheesta olisi tarve antaa.
niin, kaikkea nyt ei saatu tuohon alkuun. jostain on aloitettava. olishan asiaa kolmen kirjan verran. eikä oppia voi tekemättä!
Nämä aikaisemmat kommentit osuu just siihen ytimeen; vetokyky on se tärkein kriteeri, koska itse ainakin haluan sellaisen vetoauton, jossa on REILUSTI vetokykyä enkä mitään nuhapumppua. Ärsyttävintä on todellakin etsiä niitä teknisiä tietoja; löytyy kyllä väriä, designia, WiFia ja ties mitä, mutta EI sitä vetokykyä – rupea siinä sitten kuuklettamaan… vetokyky heti framille, niin johan paranee viestintä 😀
asia on viety nyt eteenpäin!