Yhteistyössä: autolle.com

Mitenkähän kauan olen kirjoittanut tätä blogia, kahdeksan vuotta? Kuta kuinkin yhtä kauan olen haaveillut autokaupasta, jossa TIEDETTÄISIIN mitä hevosihminen autoltaan tarvitsee. On ollut ihan omaa laiskuutta, etten ole tämän aikaisemmin saanut asiaa aikaiseksi, mutta parempi myöhään kuin myöhempään, eikö!

Viime keväänä kävi nimittäin niin, että sain puhelun, josta olen haaveillut. Autolle.com in osakas ja markkinointiniekka Albert soitti minulle ja kysyi MITEN HEVOSIHMISILLE MYYDÄÄN AUTOJA. Hyvä etten itkuun purskahtanut, niin onnellinen olin! Sovimme jo ensimmäisen Teams-palaverin aikana, että tästä alkaa kaunis yhteistyö. Ukot myy autoja, hevosakat haluaa niitä ostaa. Upeaa!

Automiehen ottama kuva! By: Albert Virtanen

Kuten kaikki tiedämme, olen karvahattu näissä hommissa, en laisinkaan ammatti-ihminen. Niinpä aloin listaamaan niitä asioita, joita olisi hyvä pohtia ENNEN kuin lähtee vetämään autollaan traileria. Netti on tulvillaan moisia ohjeita, ja niitä on kaikkia myös luettu. Silti matkan varrella saattaa tulla isojakin kysymysmerkkejä. Onhan hevonenkin iso, ja painot, joita siirrellään, melko isoja. Asiantuntijana olen käyttänyt mm. ammattikuljettaja Joni Sandbergiä.

Yhä useammin käy niin, että perheeseen päätetään pitkällisen pohdinnan jälkeen hankkia ensimmäinen oma hevonen. Se on jo iso päätös, mutta sitä seuraa melko helposti päätös vetoauton hankkimisesta – onhan se kiva, että itsellä on vetoauto, jos pitää lähteä viemään hevosta vaikkapa klinikalle. Lähtö voi tunnetusti tulla aika äkkiä. Kun se oma vetoauto löytyy pihasta, on monin verroin helpompi suunnitella valmennus-, kilpailu- tai lomareissuja. Ja kuten sanottu, klinikalle pääsee nopeasti. Trailereita vuokraa moni yritys, mutta väitän, että nopein taho on tallikaveri. Tai ainakin heiltä kannattaa kysyä ensin, jolloin ei tarvitse palautella traileria erikseen. Kätevää!

Miettikää nyt, miten fiksua: MIHIN TARKOITUKSEEN AUTOA ETSIT?

Mitä vetoautolta sitten vaaditaan? Voimaa! Auton on hyvä olla väkevä peli ja neliveto. On parempi vetää liian vahvalla autolla onnetonta ponia, kuin niukin naukin riittävän väkevällä ajokilla kauheaa norsua. Vetokoukku on myös tärkeä, sekä toimiva pistoke. Kannattaa muuten katsoa, että pistoke on joko a) sopiva trailerin päähän tai vastaavasti b) mahtuu adapterin kanssa kohdilleen. Tämmöisessäkin tilanteessa on oltu, että ei mahtunut pistoke adaptereineen auton koloseen, prkl.

Siinä ihan, kaikki soveliaat autot jonossa! Ihanaa!

Eihän se myöskään pahaksi ole, jos autossa on tilaa kaikelle hevosenkin tarvikkeelle, jos tulee reissattua pidemmälle. Auton kulutus kannattaa myös tsekata, sillä lasti perässä se kuluttaa joka tapauksessa aika paljon.

Nyt siis haluaisin, että tutustuisitte tähän AIVAN KERTA KAIKKIAAN MAHTAVAAN ideaan, ja antaisitte palautetta ja mahdollisia parannusehdotuksia! Palvelu on (tiettävästi) ensimmäinen laatuaan, joten opittavaa on, se on selvä, mutta nyt on sentään aloitettu! Luvassa on vaikka minkälaisia tempauksia Kavioliiton ja Autolle.comin yhteisponnistuksin. Just wait and see!

*Ai, että mikäkö auto meitsillä on nyt? Se on Volvo V60 hybridi, saa vetää 1900, koukku tulossa.

Me tytöt ollaan NIIN tyytyväisiä tähän autolle.comin uuteen ideaan, että liputamme sen puolesta ihan täysillä! Kuva: Albert Virtanen